De vier seizoenen van jouw cyclus uitgelegd!

De vier seizoenen van jouw cyclus uitgelegd!

Het onderdeel dat ons vrouwen daadwerkelijk anders maakt dan mannen, is onze hormooncyclus. Zowel mannen als vrouwen hebben een 24-uurs klok (circadiaans ritme). Daarnaast hebben wij vrouwen ook nog een tweede klok, ook wel in infraradian ritme genoemd.
Deze klok heeft alles te maken met de hormonen die elke maand weer een hele cyclus maken. In deze blog ga ik je de verschillende fases, ook wel seizoenen genoemd, uitleggen!

Een gemiddelde cyclus van de vrouw is 28 dagen, maar alles tussen de 23 en 34 wordt gezien als een regelmatige cyclus. Wat er in feite gebeurd gedurende deze ‘maand’ is het rijpen van een eitje, de eisprong, eventuele innesteling in de baarmoeder of het loslaten ervan gedurende de menstruatie. Het hele proces wordt de vrouwelijke cyclus, menstruatiecyclus of hormooncyclus genoemd. Gedurende deze cycli gaat ons lichaam elke keer door verschillende fases heen. Per fase zijn er veel verschillen in jouw manier van denken, hoe jouw lichaam eruit ziet, hoe je je voelt en jouw energie. Het is daarom super handig om te weten door welke fases je gaat en hoe je uiteindelijk voor jezelf kunt ontdekken in welke fase je zit. Als je dat weet, dan vallen er zoveel puzzelstukjes op hun plek. I promise!

Menstruatie (winter)

Alle dagen dat je menstrueert worden gezien als jouw interne winter. Met bloeden bedoelen we echt het vloeien van helderrood bloed. Vaak de dag ervoor heb je wellicht al wat verlies van bruin of donkerrood bloed….dat is nog niet je menstruatie. Pas als die echt doorzet, valt het onder je menstruatie. Dit noemen we ook van dag #1 van je cyclus. Tijdens de innerlijke winter is jouw lichaam hard aan het werk om het opgebouwde baarmoederslijmvlies van afgelopen cyclus los te laten. Dit kost je lichaam veel kracht en energie. Daarom zal je merken dat je vaak rond deze periode wat vermoeid bent. Daarnaast heb je vaak behoefte om alleen te zijn en rust op te zoeken! MIjn beste tip voor dit seizoen? Maak tijd voor jezelf, geniet van een warm bad, een boek of kopje thee!

 

Pre-ovulatie (lente)

Als je menstruatie voorbij is, dan ga je automisch door in jouw innerlijke lente. Wat mij betreft echt een super fijne periode. In deze fase is jouw lichaam bezig met het rijpen van eitje, waardoor er veel oestrogeen in je lichaam is. Oestrogeen zorgt ervoor dat je meer energie krijgt, je weer gaat stralen, zin hebt om af te spreken en jouw libido stijgt ook! Mijn tip voor deze periode is dan ook om nieuwe dingen te proberen. Je staat meer open voor het onbekende en bent daarin zelfverzekerd!

Ovulatie (zomer)

Onze zomer is de kortste periode van de cyclus…maar wel een hele fijne. De twee dagen net voor je eisprong voel jij je top of the world, super sexy, is je libido hoog, heb je zin om andere mensen te zien en energie voor tien! Op het moment dat je eisprong echt plaatsvindt..kan het daarna wel even naar beneden gaan. Sommige vrouwen ervaren hier soms klachten als snauwen naar je partner of familie, pijnlijke borsten, acné of extreme vermoeidheid. Let op; dit zijn allerlei klachten die je niet hoort te hebben 😉 Mijn tip is dan ook geniet van vrienden, familie, uitjes, maar plan ook wat rust in voor jezelf en loop jezelf niet voorbij. Ook hier heb je gewoon voldoende slaap nodig!

Pre-menstruatie (herfst)

Aaaih de innerlijke herfst wordt ook wel de pms-week (pre-menstrueel syndroom) genoemd. Dit is de periode tussen je eisprong en menstruatie in en is vaak de langste periode in de cyclus. Hier gaat jouw lichaam kijken of je eitje bevrucht is. Ja? Dan ben je misschien wel zwanger. Nee? Dan gaat je lichaam alles weer afbreken dat deze cyclus is opgebouwd. Deze periode bestaat eigenlijk uit twee fases. De eerste paar dagen na je eisprong voel je je vaak nog goed, met genoeg energie en liefde voor anderen. Echter de tweede helft van jouw herfst kan vervelender zijn. Dit is het moment dat je meer naar binnen keert en minder behoefte hebt aan andere mensen. Je bent snel vermoeid, hebt meer trek en ook een stukje emotioneler. Mijn tip voor deze periode is dat je echt meer mag slapen en een beetje meer eten. Je lichaam is keihard aan het werk, onze verbranding is wat hoger, dus geef je lichaam wat het nodig heeft!

 

Deze fases zijn de natuurlijke flow van ons lichaam. Anticonceptie met hormonen zorgt ervoor dat deze cyclus onderbroken wordt. Gebruik je bijvoorbeeld de pil…dan heb je helemaal geen cyclus. Om een cyclus te hebben, moet je ovuleren. Bij de pil heb je geen ovulatie en dus ook geen menstruatie, en geen cyclus. Sommige vrouwen geven aan wel een gelijk gevoel te ervaren…dat kan, maar weet dat het dan komt door de ‘nep menstruatie’ die de pil creëert tijdens de stopweek.

Gebruik je een spiraal? Dan heb je wel een ovulatie en wel een cyclus…dan kan je de seizoenen wel volgen. Het kan alleen wat lastiger zijn als je bij het gebruik van de spiraal geen menstruatie meer ervaart.


Ik hoop dat ik je hiermee een klein inzicht heb gegeven in de wondere wereld van jouw cyclus!
Ik heb het er graag nog even met je over op instagram.…volg je me hier al?


Wil je weten hoe je jouw fases kunt herkennen, jouw cyclus kunt tracken én wat extra tips om pms klachten te voorkomen?
Doe dan mee met mijn cursustrack jouw flow, like a pro’! 
Tip: download eerst het e-book, dan krijg je een dikke korting op de cursus track jouw flow!

Kirsten Franken

Hi, prachtige vrouw!
Welkom in de wondere wereld van jouw cyclus, ontspanning en een geweldig leven! Lees hier hoe ook jij gelukkiger, makkelijker en met meer energie door het leven kunt gaan. Liefs, Kirsten

-x- love your cycle

Download het gratis e-book

10 tips voor een ontspannen menstruatie!

Ben je ook zo klaar met PMS klachten die elke maand weer voorbij komen?

I got you babe!

Speciaal voor jou mijn 10 beste tips om de klachten te verminderen en heerlijk ontspannen door jouw menstruatie heen te komen!

Je ontvangt hem binnen een paar minuten in je mailbox!
Check je spam, mocht je hem niet zien 😉