vitamines en mineralen voor vrouwen

Vitamines en mineralen voor vrouwen

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen…tegenwoordig krijgen we van veel vitamines en mineralen te weinig binnen. Een tekort hieraan kan zorgen voor veel verschillende klachten, waaronder PMS en PCOS klachten. Helaas zit er te weinig hiervan in de voeding die we eten, waardoor het belangrijk is om dit aan te vullen met supplementen. Welke vitamines en mineralen heb je dan nodig? Ik ga het je vertellen en uitleggen waarom je deze nodig hebt en geef je mijn favoriete merk door.

Welke vitamines en mineralen zijn het beste?

Als je je vitamines en mineralen gaat aanvullen met supplementen, is het belangrijk dat je weet welke je moet kopen en welk merk het beste is. Ik heb de etiketten van verschillende merken bekeken, en zag dat er bij heel veel merken allerlei andere producten in zijn verwerkt die helemaal niet goed voor je zijn.

Zo zijn er magnesium tabletten waardoor je juist slechter gaat slapen en hartkloppingen krijgt, terwijl dit het tegenovergestelde is van wat het zou moeten doen.

Het enige merk dat ik zelf gebruik en aanraad aan mijn klanten is Vitakruid. Dit is een heel goed, kwalitatief merk waarbij ze geen andere troep in de supplementen stoppen. Omdat ik dit zo’n fijn merk vind en het belangrijk vind dat ik jou hierbij kan helpen ben ik een samenwerking met ze aangegaan. Met de code komweertotrust krijg je 10% korting op al hun producten. 

Welke vitamines en mineralen heb je dan als vrouw sowieso nodig:

Multi vitamine

Elke vrouw (en man) zou op dagelijkse basis een goede multi vitamine moeten slikken. Gewoon alleen al als basis. Veel merken maken ook nog een verschil tussen een multi voor overdag en in de nacht. Dit is omdat je overdag weer andere stoffen nodig hebt dan in de nacht. Indien mogelijk, pak beide dan zit je altijd goed.

vitamines en mineralen voor vrouwen

Vitamine B

We beginnen met vitamine B. Heb je vaak last van pijnlijke, menstruele krampen? Dan is de kans groot dat je vitamine B tekort komt. Zeker een tekort aan vitamine B1 kan zorgen voor veel meer krampen tijdens je menstruatie.

Vitamine B kan je ook helpen om minder stress te ervaren. Daarbij support het jouw lichaam bij de productie van cortisol. Cortisol hebben we nodig om er onder andere voor te zorgen dat je inflammatie en stressniveau laag blijft. Om cortisol aan te kunnen maken hebben we andere stoffen nodig, waaronder vitamine B.

De vitamine B complex zijn perfect voor vrouwen omdat het is afgestemd op wat wij nodig hebben. Er zitten meerdere soorten vitamine B’s in, waardoor het ons lichaam goed kan ondersteunen.

vitamines en mineralen voor vrouwen

Magnesium

Magnesium is belangrijk voor meer dan 300 processen in ons lichaam en heel veel daarvan zijn hormoon gerelateerd. Het gebruik van magnesium helpt onder andere bij het verlagen van je prostaglandinen. 

Prostaglandinen zorgen voor hele erge pijn in je lichaam en krampen tijdens de menstruatie, daar wil je dus het liefst zo min mogelijk van. Met een goede voorraad van deze stof, zit je dus altijd goed.

Daarbij zorgt magnesium ook voor een betere slaap. Als je magnesium op peil is, slaap je vaak dieper en kan je langer doorslapen. Kom jij vaak 2 weken voor je menstruatie moeilijk in slaap? Dan kom je wellicht magnesium tekort. 

Als je beter slaapt, heb je een beter humeur, betere hormonen en voel je je geheel veel beter.

Het is bewezen dat er een relatie is tussen magnesium en depressie (of je depressiever voelen). Veel vrouwen die depressieve/ angstige gevoelens of gedachtes hebben, hebben vaak een magnesiumtekort. Je merkt dit vaak als je in de 2e helft van je cyclus wat neerslachtiger bent of als je heel erg trek hebt in chocolade.

Zo’n 80% van de mensen heeft een magnesiumtekort! 

Zelf gebruik ik altijd magnesium vlokken in een voetenbadje, of magnesium spray. Je lichaam neemt dit vaak makkelijker op via de huid. Liever geen vlokken of spray? Neem dan de magnesium complex van vitakruid. Deze bevat verschillende varianten van magnesium en is de perfecte aanvulling!

vitamines en mineralen voor vrouwen

Vitamine D

We denken vaak dat we vitamine D voldoende binnen krijgen door elke dag even buiten te zijn, maar dat is helaas niet het geval. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen, zou je elke dag 15 tot 20 minuten onbedekt en zonder zonnebril buiten moeten zijn, op een plek waar de zon redelijk hoog is. In Nederland redden we dat niet. Misschien dat het hier 1 a 2 maanden lukt, maar dan bedekken we onszelf vaak met zonnebrand en een zonnebril.

Officieel is vitamine D geen vitamine omdat we dit zelf kunnen aanmaken. Het is een hormoon!
Vitamine D hebben we nodig voor het aanmaken van onder andere het hormoon calcitriol.

Calcitriol is een heel belangrijk hormoon en hebben we nodig om oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol aan te kunnen maken. We hebben vitamine D dus nodig om een gezonde hormoonbalans te kunnen hebben.

Vitamine D kunnen we alleen goed opnemen in ons lichaam, wanneer er genoeg magnesium in ons lichaam is. Zorg dus dat die altijd goed aangevuld is.

Symptomen bij vitamine D tekort:

  • PMS klachten.
  • Zwakke spieren en spiertrillingen.
  • Gewrichtspijn.
  • Spierpijn.
  • Letsel oplopen en sneller blauwe plekken.
  • Grotere kans op botbreuken.
  • Vermoeidheid.
  • Lusteloos.
  • Depressieve gedachten.
  • Bloedend tandvlees.
  • Angstaanvallen.
  • Hyperventilatie.
  • Sneller blauwe plekken.

Naast PMS klachten, geeft een tekort aan vitamine D dus veel meer klachten. Het is aangetoond dat vrouwen met een goede dosis vitamine D, veel minder last hebben van PMS klachten. Ook geeft een studie aan dat 3 op de 4 vrouwen met PCOS, een tekort aan vitamine D heeft.

Het is zo zonde om met deze klachten rond te blijven lopen, terwijl het zo makkelijk is om deze aan te vullen. Zelf gebruik ik hiervoor de vitamine D3 & K2 druppels. De combinatie met K2 is aan te raden, omdat K2 er weer voor zorgt dat vitamine D nog beter wordt opgenomen door het lichaam. Ik vind de druppels van vitakruid echt een uitkomst, aangezien ik niet goed ben in pillen slikken.

vitamines en mineralen voor vrouwen

Omega 3

Omega 3 is een essentieel vetzuur dat we niet zelf kunnen aanmaken. We moeten dit dus via voeding binnen krijgen. Het zorgt voor ontzettend veel processen in ons lichaam en onze hersenen. We hebben er best wel wat van nodig om ons lichaam gezond te houden. 

Veel vrouwen die last hebben van PMS, PCOS of een onregelmatige menstruatie, hebben een tekort aan omega 3 vetten. Een tekort hieraan zorgt ervoor dat jouw eitje niet kan rijpen omdat je oestrogeen niet goed wordt aangemaakt. We hebben zowel omega 3, 6 als 9 nodig, maar dit hoort wel in balans te zijn.

Omega 6 zit vaak in bewerkt eten. We hebben hier maar een klein beetje van nodig, want vaak zorgt het alleen maar voor ontstekingen in je lichaam. Een teveel aan omega 6 kan zorgen voor overgewicht, diabetes en het metabool syndroom. Daarnaast is het ook gelinkt aan kanker, hart en vaat ziekten en auto immuunziekten. 

Omega 3 is juist gelinkt aan:

  • Een goede hormoonbalans.
  • Vruchtbaarheid.
  • Minder PMS- en PCOS klachten.
  • Minder last van acne.
  • Een goede hersenontwikkeling
  • Minder depressief
  • Verminderd Eczeem 
  • Het is bloeddrukverlagend

Dit belangrijke mineraal willen we dus graag binnen krijgen. Je kan dit omega 3 binnen krijgen door voeding uit de zee te eten, bijvoorbeeld vette vis, algen en zeewier. Maar de vette vis die we tegenwoordig kopen, bevat vaak niet veel omega 3. Deze vissen eten veel meer toxische stoffen en komen vaak uit een kweekvijver, dus niet uit de zee. Hierdoor bevatten ze niet de vitamines en mineralen die we nodig hebben.

Om hier wel genoeg van binnen te krijgen, raadt ik je aan om de (vegan) omega 3 algenolie te nemen. Neem hiervan de vloeibare variant en druppel dit op je tong of in je eten. Op deze manier krijg je er genoeg van binnen en kunnen jouw hormonen weer gaan werken en in balans komen zoals het hoort. 

vitamines en mineralen voor vrouwen

Femme

Dit is een apart supplement van Vitakruid die nog niet heel lang bestaat. Ik ben super enthousiast over dit nieuwe supplement. De kruiden en adaptogenen die ze hierin verwerken, worden al jarenlang gebruikt in de Chinese geneeskunde.

Er zit bijvoorbeeld Shatavari in, dit is vanuit de ayurvedische geneeskunde al jaren de nummer 1 als het gaat om het ondersteunen van de menstruatie. Het wordt ook wel een vrouwen kruid genoemd en aan de spirituele kant wordt het ook wel gezien als middel dat onze vrouwelijke energie voedt. Dat is iets wat je goed kan gebruiken rondom je menstruatie. Het zorgt ervoor dat je beter bestand bent tegen stress. Daarnaast zorgt het ervoor dat je relaxter bent en je beter kunt ontspannen.

Ook zit er maca in. Maca is afkomstig uit Peru en is een bekene kruid voor vrouwen. Het zorgt voor een goed energielevel en wordt soms gebruikt ter vervanging van koffie.

Als derde zit er Vitex agnes castus. Dit is een stofje dat goed helpt bij een onregelmatige cyclus. Het wordt al jarenlang gebruikt bij menstruele (en andere vrouwelijke) klachten, omdat het goed werkt tegen stress en het optimaliseren van je hormoonhuishouding.

Als laatste hebben ze het saffraan extract toegevoegd. Dit is een essentieel onderdeel van dit hele supplement. Het ondersteunt bij je menstruatie en helpt bij de ongemakken die daarbij komen kijken. Saffraan werkt verzachtend en is ontstekingsremmend. Daarnaast staat saffraan er ook om bekend dat het goed is voor je geestelijke balans en dat het ontspannend werkt.

Rust en ontspanning zorgt ervoor dat je minder PMS klachten zult hebben, want heel veel PMS klachten zijn gelinkt aan stress. Daar kan het Femme supplement je dus goed bij helpen.

vitamines en mineralen voor vrouwen

Kortingscode Vitakruid

Dat waren de vitamines en mineralen die heel belangrijk zijn voor jou als vrouw. Niet alleen als je last hebt van PMS klachten, maar voor je gehele hormoonhuishouding zijn deze vitamines en mineralen super belangrijk.

Zoals ik al eerder zei, ben ik groot fan van Vitakruid omdat deze supplementen van hele goede kwaliteit zijn zonder overbodige troep er in. Ga jij zelf ook iets bestellen bij Vitakruid? Vergeet dan niet de code komweertotrust te gebruiken, hiermee krijg je 10% korting! (affiliate link)

Wil je meer leren over hoe je jouw hormonen het beste kunt ondersteunen? Kijk dan eens naar mijn cursus LEVEN MET JE FLOW. Daar leer ik je in 9 uitgebreide modules, alles wat je zou moeten weten als vrouw over je eigen lichaam inclusief hormonen. We dieper in op de menstruatiecyclus en hoe je daarmee kunt samenwerken in plaats van er tegen te moeten vechten. Bij vragen, stuur een bericht!

Liefs,

Kirsten

* Ik ben affiliate van Vitakruid. Door de code te gebruiken krijg jij 10% korting op je producten en ontvang ik ook een klein bedrag. Jij betaald hierdoor niet meer dan normaal. Ik ben natuurlijk alleen affiliate geworden omdat ik hun producten echt heel goed vind.

Deel deze post!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Kirsten Franken

Hi, prachtige vrouw!
Welkom in de wondere wereld van jouw cyclus, ontspanning en een geweldig leven! Lees hier hoe ook jij gelukkiger, makkelijker en met meer energie door het leven kunt gaan. Liefs, Kirsten

-x- love your cycle

Download het gratis e-book

10 tips voor een ontspannen menstruatie!

Ben je ook zo klaar met PMS klachten die elke maand weer voorbij komen?

I got you babe!

Speciaal voor jou mijn 10 beste tips om de klachten te verminderen en heerlijk ontspannen door jouw menstruatie heen te komen!

Je ontvangt hem binnen een paar minuten in je mailbox!
Check je spam, mocht je hem niet zien 😉