Mindset – Hoe blijf je zo positief mogelijk in deze tijd?

Momenteel maken we wereldwijd spannende tijden mee. Ik ga hier niet verder op in, want ik geloof dat iedereen wel weet wat ik bedoel. Én vandaag ben ik er juist om jullie een stukje positiviteit mee te geven. Wat kan je nou doen om ervoor te zorgen dat je niet enkel met negatieve gedachten rondloopt? En hoe zorg je ervoor dat jouw humeur niet (of zo min mogelijk) beïnvloedt wordt door buitenaf?

1. Emoties mogen er zijn

Laten we bij het begin beginnen. Je voelt je waarschijnlijk gespannen, angstig, bedroefd, verward, onzeker of een andere emotie. Weet dat het goed is. Het is oké om je zo te voelen en je mag je ook zo voelen. Laat die emoties toe, laat ze naar buiten. Schrijf ze op of bespreek ze met iemand waar jij je goed bij voelt. Op die manier worden je emoties concreet, weet je daadwerkelijk waar je je druk om maakt én kan je ermee aan de slag. Gaat deze gedachten mij verder helpen? Is er een manier om het anders te bekijken? Is het allemaal echt zo extreem of is dat maar mijn gedachte? Bekijk je gevoelens aandachtig en ga dan naar de volgende tip!

2. Omdenken naar iets positiefs

Mensen zijn snel geneigd om te kijken naar alle belemmeringen, beperkingen en obstakels in ons leven. Zo voelt het alsof we nu amper iets mogen doen. We zitten thuis te werken of verplicht in de rust stand. Dat is een negatieve gedachten! Probeer dit naar iets positiefs om te buigen. Bijvoorbeeld:

  • Doordat ik thuis zit, heb ik veel meer tijd om met mijn geliefde door te brengen
  • Doordat ik thuis zit, kan ik eindelijk mijn boek uitlezen
  • Doordat ik thuis zit, bespaar ik veel geld

Een andere negatieve gedachten kan zijn; ik baal ervan dat de vakantie nu niet door gaat, ik had me er zo op verheugd! Draai het weer om:

  • Blij dat ik nu niet ergens vast zit in het buitenland, maar veilig thuis zit
  • Zo blij dat ik in een land woon waar wordt gezorgd voor haar burgers
  • Wooow, ik heb veel geld hiermee uitgespaard, volgende vakantie wordt nog mooier!

Snap je? Als je jezelf traint om bij elke negatieve gedachten die opkomt ook even te kijken naar de andere kant die eraan vast zit, maakt je dat gelijk positiever!

3. Dankbaarheid

In mijn vorige blog heb ik het er al kort over gehad. DANKBAARHEID! Dankbaarheid is zoiets moois als je er echt actief mee aan de slag gaat. Wanneer je de focus legt op alles wat je wél hebt en wat er goed gaat in je leven, dan kan het niet anders dan dat je daar gelukkig van wordt.

Wat voor positieve dingen heeft het allemaal gebracht? Hier een paar voorbeelden vanuit mijn eigen dagboekje!

  • Dankbaar dat ik een paar keer per dag even kort in het zonnetje kan zitten
  • Dankbaar voor meer tijd met mijn vriend- dankbaar dat mijn lichaam gezond is
  • Dankbaar voor alle toffe reacties op mijn blog
  • Dankbaar voor lege mailboxen
  • Dankbaar voor de skype-calls met vriendinnen
  • Dankbaar voor de tijd om de grote lente schoonmaak al te doen

4. Vier de kleine geluksmomenten

Elke dag komt er wel iets voorbij waar je even bewust bij stil kunt staan en het te vieren. Vaak vergeten we dat kleine geluksmomenten kunnen bijdragen aan een goed gevoel. Neem die nu eens extra onder de loep. Wat kan jij vieren vandaag? En hoe ga je die vieren? Ik doe graag een lekker dansje in huis met een muziekje erbij! Hier weer mijn momentjes van de week! – Yeah eindelijk een week lang meer dan 10.000 stappen gehaald – Whooooo nog nooit zoveel lezers op mijn blog gehad als deze week – Yes weer uit mijn comfortzone gestapt – Trots dat ik mijn ritme meer opgepakt heb

5. Lachen is gezond

Het is een beetje cliché, maar het kan werken. Uit onderzoek blijkt dat het nooit officieel is aangetoond dat lachen je daadwerkelijk gezonder maakt, maar de meeste mensen ervaren dit wel zo. Nooit gemerkt dat je na een avond veel lachen je vrolijker bent? Er worden momenteel genoeg wc-rol grappen gemaakt in de wereld, dus pak ze erbij, deel ze met je vrienden en ga een potje lachen!

6. Maak jezelf blij

Je moet zelf de slingers ophangen, zeker nu! Dus zorg dat je elke dag een klein momentje voor jezelf pakt en dan iets gaat doen waar jij blij van wordt. Dé makkelijkste manier om je even gedachten aan de kant te zetten en puur te genieten van iets dat jou gelukkig maakt!

Succes met de tips, laat je me weten als je er nog meer hebt? -xxx- keep breathing

PS…wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of instagram

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *