Gevoel – hoe ga je om met (harde) geluiden?

rust harde geluiden

Als je (hoog)gevoelig bent, kan het zijn dat je extra gevoelig bent voor geluiden. Persoonlijk is dit iets waarbij ik merk dat ik hier anders tegenaan kijk dan mijn omgeving. Ik ben extreem gevoelig voor geluiden en daarmee bedoel ik niet alleen harde muziek bij een concert! De bioscoop is bijvoorbeeld ook een plek waar ik vroeger altijd met tuitende oren naar buiten liep en daarbij behorende hoofdpijn. Het geluid in een bioscoop staat naar mijn inziens zó hard, dat het slecht is voor je gehoor. Het kan komen doordat ik films altijd vrij intens ervaar (ik huil bij élke film, serieus), maar het doet gewoon echt pijn en kost me dan zoveel energie. In plaats van vrolijk en ontspannen van de film thuis te komen, weet ik dan niet hoe snel ik naar huis moet. Zonde…

Geluid is overal aanwezig, maar dan ook echt overal. Nou ben ik erachter gekomen dat ik veel meer geluiden bewust registreer dan anderen. Dit zorgt er vaak voor dat ik me moeilijk kan focussen op een gesprek of me juist ga ergeren aan mijn omgeving. Ik zal een voorbeeld proberen te schetsen, wellicht zijn er meer mensen die het herkennen.

Voorbeeld Stel jezelf eens voor in een gezellig restaurant met je geliefde. Het is binnen gezellig druk en je bent lekker aan het bij praten aan tafel. In mijn geval hoor ik niet alleen mijn gesprekspartner praten, maar ik registreer, nog veel meer. Zo kan ik vaak meerdere gesprekken van de tafels naast mij mee krijgen, valt het me op als er bestek of glazen ergens neergezet of gelegd worden, als er iets op de grond valt, de kassa, de ambulance die verderop in de straat rijdt, de achtergrondmuziek, de telefoon die rinkelt, honden die buiten blaffen en stoelen die verplaatst worden.

Ik weet dat ik een goed gehoor heb en daardoor wellicht meer mee krijg dan anderen, maar ik ervaar al deze geluiden echt intens. Ik merk dat het me energie kost om dan de geluiden buiten te sluiten en me te focussen op mijn gesprek. Eenmaal weer buiten, voel ik me opgelucht en waardeer ik gelijk weer die stilte. Andere voorbeelden waar ik vaak moeite met muziek heb ik op feestjes, etentjes en ochtenden. Voor mij hoeft er geen muziek bij te komen……vaak praten we al hard genoeg en met veel mensen. Muziek zorgt er vaak voor dat we nog harder gaan praten én is weer een extra prikkel. Hoe ik daar mee om ga, zal ik binnenkort uitwerken in een blog.

Uiteraard heb ik de afgelopen tijd nagedacht wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik niet snel overprikkeld raak. Hieronder mijn beste #tips om ervoor te zorgen dat je goed om kunt gaan met #geluiden als #hooggevoelig persoon.

1. Oordoppen op maat

Zorg dat je op maat gemaakte oordoppen laat maken. Deze kan je speciaal maken voor harde muziek of juist om mee te slapen. Beide zorgen ervoor dat je het geluid minder intens ervaart! Ik heb ze via Beter Horen laten maken, maar het kan bij elke audicien. De oordoppen voor muziek heb ik bijna altijd bij me als ik naar een feestje, concert of de stad in ga….maar ook in de bioscoop werken ze perfect!

2. Noise cancelling koptelefoon

Dit is echt één van de beste aankopen van mijn leven geweest. Een koptelefoon die al je storende omgevingsgeluiden dempt. Ik maak echt dagelijks gebruik van mijn koptelefoon zowel in huis als daar buiten. Wil je even complete stilte of juist alleen de geluiden horen die jíj wilt horen? Schaf er dan eentje aan…het is je geld meer dan waard! Extra tip –> werkt GE-WEL-DIG in een vliegveld….heerlijk rustig.

3. Zoek een strategische plek

In een restaurant met je koptelefoon op zitten of oordoppen in is niet echt gezellig, dus hoe pak je het dan aan? Probeer een tafeltje te krijgen dat niet midden in het café/restaurant staat. Wees niet bang om om een rustig tafeltje te vragen. Als je zelf mag kiezen kijk dan of je dingen als de speakers, een open keuken of espresso machines op afstand kunt houden. Een tafeltje in het midden is vaak niet handig, want dan krijg je van alle kanten ook geluiden op je af. Wellicht een tafeltje bij het raam?

4. Focus je op de prettige geluiden

Dit klinkt misschien gek, maar vaak zijn er bepaalde geluiden waar je wel goed mee om kunt gaan terwijl andere geluiden snel gaan irriteren. Persoonlijk merk ik dat het goed werkt om mijn focus te leggen op de prettige geluiden. Door mijn energie daar naar toe te laten stromen, valt de rest een stuk minder op. Het is even oefenen, maar het kan zeker.

5. Stap even uit de situatie

Merk je dat je overprikkelt begint te raken, maar je kunt of wilt nog niet naar huis? Dan kan het helpen om even uit de situatie te stappen waar je in zit. Ga bijvoorbeeld naar buiten of ergens anders heen waar het stil is (wc bijvoorbeeld, i know klinkt stom). Haal buiten een frisse neus en geniet even van de stilte om je heen. Sluit je ogen, adem 10 keer diep in, en daarna langzaam weer uit. Dit soort kleine momentjes brengen je weer tot rust waardoor je de avond weer vrolijk kunt vervolgen.

6. Accepteer en anticipeer

Veel geluiden kunnen we nou eenmaal niet negeren of verwijderen, dus zullen we het ermee moeten doen. Door te accepteren dat het er is, vinden we vaak al meer rust. Wat je wel kunt doen is anticiperen op de situatie. Wordt het je teveel? Ga dan naar huis en relax. Wil je de muziek iets zachter? Vraag gewoon of de muziek zachter mag. Kan je ergens anders gaan zitten/staan? Doe dat dan gerust!

Uiteraard zijn dit maar een paar tips en opties die ik geregeld gebruik om mijn prikkels te minimaliseren, maar ik ben erg benieuwd naar die van jullie! Laat je het me weten in de comments?

Keep breathing -xxx-

PS..wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of instagram!

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *