Persoonlijk – een agenda die steeds voller loopt…

feest

2020 is er, een nieuw jaar om al je dromen en doelen te verwezenlijken! De kerst drukte en alle verplichte sociale momenten zijn weer voorbij. Hoewel ik kerst heel leuk vind, op de één of andere manier kost het me altijd erg veel energie. Niet alleen kerst, maar de hele maand december is altijd druk, veel sociale momenten, minder gezond leven en teveel alcohol wat ervoor zorgt dat ik vaak slecht slaap! Nu het inmiddels januari is, is het tijd om weer tijd voor jezelf te maken. Tenminste, dat was mijn plan…

Voor 2020 wil ik vooral rust behouden in mijn leven. Zoals ik in mijn vorige post beschreef, heb ik nogal een volle agenda. De weekenden dat ik vrij ben vind ik daardoor lastig in te vullen. Aan de ene kant is het weekend een goed moment om weer bij te kletsen met vrienden, een leuk feestje mee te pakken of even op de koffie te gaan bij familie. Aan de andere kant is het weekend om bij te komen van alle drukte en hectiek van afgelopen week en even lekker te genieten en op te laden.

Mijn plan voor 2020 was dan ook dat ik mijn weekend zo ging indelen, dat ik voldoende rust pak en lekker doe waar ik zelf zin in heb! Gisteren zat ik even mijn agenda voor de komende weken te bekijken en kwam tot de conclusie dat bijna elk weekend tot eind maart volgepland is met verjaardagen, uitjes, reizen en feestjes. Super gezellig, maar ik werd er moe van als ik eraan dacht. Hoe kan het toch dat alles alweer volgepland is zonder dat ik daar erg in heb gehad?! Tijd voor actie dus…

Wat voor actie? Onderstaande stappen heb ik gelijk ondernomen en dat voelt goed!

  1. Tijd om te gaan kijken waar ik écht bij wil zijn en waar ik verwacht wordt bij te zijn. Wil ik het echt, blijft het staan. Wil ik het eigenlijk niet? Zeg ik af!
  2. Agenda blokken voor ontspanning. Door letterlijk bepaalde uren te blokken in mijn agenda kan ik niks anders inplannen wanneer ik de vraag krijg.
  3. Niet meer dan één afspraak inplannen per keer. Dus heb ik al in de middag afgesproken met iemand, blijft de avond vrij!
  4. Trainingen kritisch bekijken. Ik geef altijd aan wanneer ik training kan geven en de ene maand word ik vaker ingepland dan de andere. Soms is het erg veel in één week. Dan ga ik zelf actief op zoek naar een vervanger indien mogelijk, om zelf wat meer ruimte te creëren. Én dit onthoud ik voor volgende maand.
  5. Kan ik schuiven met afspraken? Soms kan je gewoon je afspraak verzetten naar een moment dat beter uit komt, dus waarom dat dan niet doen? Ik heb gelijk een paar berichten eruit gestuurd met de vraag om een ander moment in te plannen. Bleek voor niemand een probleem.
  6. Reminder voor mezelf opgeschreven. Komende maanden niks vastleggen. Als mensen iets willen plannen (bijvoorbeeld meidenavond) dan stel ik voor dat ze het inplannen zonder mij en dan kijk ik tegen die tijd wanneer en of ik aan wil haken.

Ongelofelijk wat een rust dat gelijk bij mij creëerde. Ik onderschat soms hoe belangrijk het is om soms even helemaal niks te ‘moeten’. Om te kunnen bedenken waar je op dat moment zin in hebt of behoefte aan hebt!
Ik heb dit al eerder gezegd, maar probeer je leven zo in te richten dat het voor jou werkt. Heb je rust nodig? Pak je rust. Geef het aan bij je omgeving. Geniet van je vrije tijd en voel je niet schuldig!

-xxx- keep breathing!

PS…wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of via instagram!

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *