Hormonen – zaden eten voor je (hormoon)balans

hormonen zaden

Veel vrouwen hebben maandelijks te maken met klachten zoals menstruatiepijn, rugpijn, PMS, vermoeidheid, slapeloosheid, pijn aan borsten, acné, een opgeblazen gevoel en het gevoel dat je maar kunt blijven eten en nooit verzadigd raakt. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat je hormonen niet in balans zijn! Gelukkig zijn er vele manieren om hier vandaag nog iets aan te doen. Een makkelijke en simpele manier om mee te beginnen is het gebruik van zaden afgestemd om je menstruatiecyclus. Laten we daar eerst even kort op ingaan voordat we door gaan met de zaden!

Menstruatiecyclus en je hormonen
De vrouwelijke cycles bestaat uit vier fases waar je elke maand weer doorheen gaat. Gemiddeld duurt een cyclus 25 tot 35 dagen, dit verschilt per persoon. In elke fase veranderen je hormonen. Dit gebeurt zodat je lichaam zich kan voorbereiden op de eisprong om vervolgens dat eitje in je baarmoeder te nestelen of juist weer af te voeren. Hier komen allerlei hormonen en processen bij kijken! De belangrijkste hormonen in dit geval zijn je oestrogeen en je progesteron.

De vier fases:

  • Menstruatie: start (winter) –> oestrogeen en progesteron zijn op hun laagst
    Tijd: Start tot einde menstruatie
  • Pre-ovulatie (lente) –> oestrogeen gaat omhoog
    Tijd: start na laatste dag menstruatie
  • Ovulatie (zomer) –> piek in oestrogeen
    Tijd: rond je eisprong
  • Pre-menstruatie (herfst) –> oestrogeen daalt, progesteron piekt kort en daalt weer
    Tijd: na je eisprong tot eerste dag menstruatie
hormonen flow

Zoals je ziet veranderen je hormonen elke keer om ervoor te zorgen dat je lichaam doet wat het hort te doen. Zonder dat we het ons realiseren wordt dit proces de gedurende de dag verstoord door diverse factoren. Denk hierbij aan het gebruik van anticonceptie, stress in het lichaam, te weinig slaap, hormonen in onze voeding en cosmetica en nog veel meer. Dit betekent dat je hormonen snel uit balans kunnen raken en als dat gebeurt dan ligt het hele mooie systeem plat. Alle hormonen staan met elkaar in connectie dus gaat er eentje uit balans, dan gat de rest ook!

Zaden & pitten
Hoe kunnen zaden en pitten hier dan aan bijdragen? Nou deze kleine wondertjes bevatten allemaal geweldige stoffen die je lichaam op het moment dat het dat nodig heeft kunnen helpen om die hormoonbalans zo goed mogelijk te houden! Dit kan je direct gaan toepassen als je weet in welke fase je zit, want het is wel de bedoeling dat je per fase kijkt wat je lichaam nodig heeft!

Pre-ovulatie + ovulatie
In het begin van deze fase is je lichaam in de laagste staat van oestrogeen en progesteron en die moeten omhoog om je lichaam klaar te maken voor de eisprong. Het ondersteunen van je oestrogeen en stimuleren van je progesteron is dus een goed idee. Hiervoor werken lijnzaad en pompoenpitten super goed.

Lijnzaad is rijk aan lignanen welke ervoor kan zorgen dat je oestrogeen sneller wordt aangevuld. Echter bij een oestrogeen dominantie kunnen de lignanen ook juist overbodige oestrogenen blokkeren.

Pompoen pitten: deze pitjes zijn rijk aan zink en magnesium welke de aanmaak van progesteron in deze fase stimuleren en na je eisprong juist helpen af te voeren.

Pre-menstruatie + menstruatie
In deze fase moet je oestrogeen gaan dalen en progesteron iets omhoog. Vaak hebben we hier te maken met oestrogeen dominantie wat voor veel klachten zorgt. Extra belangrijk om dus de lever te ondersteunen, zodat alle overtollige oestrogeen snel het lichaam kan verlaten!

Sesamzaad is rijk aan calcium en bevat lignanen, die in dit geval de overtollige oestrogenen blokkeren (want hier hebben we juist progesteron nodig).

Zonnebloempitten: zijn rijk aan selenium, een sporenmineraal dat de reinigingsfunctie van de lever stimuleert en dus de hormoonbalans in zijn geheel reguleert.

zaden cyclus

Hoeveel heb je nodig?
Kleine hoeveelheden zijn vaak al meer dan genoeg om je lichaam te ondersteunen! Als je hiermee start, denk dan aan een theelepeltje per dag. Je kan ze gewoon door je havermoutje of salade gooien. Persoonlijk eet ik de pitjes ook gewoon los als het niet bij mijn gerecht past!

In welke fase zit je?
Voordat je kunt beginnen is het handig om te weten in welke fase je zit. Nou komen de pitten niet super nauw, overlapping is helemaal niet erg, onthoud dat. Soms is het lastig om te bepalen in welke fase je zit, zeker als je de pil gebruikt of bijvoorbeeld een hormoon spiraal. Bij beide zijn namelijk je hormonen uit balans en heb je waarschijnlijk geen regelmatige menstruatie. Juist door hiermee te starten kan het dat wel worden. Houdt dan de volgende regels aan:

De eerste dag, dat niet je meer bloedt (na menstruatie fase) is de start van je lente! Dan ben je ongeveer 14 dagen lang bezig met de pompoenpitten en het lijnzaad. Tijdens je menstruatie en de week daarvoor (herfst+winter) zit je in de periode om lekker te snoepen van de zonnebloempitten en sesamzaad.

Leven met je flow!
Het gebruik maken van deze methode kan je enorm helpen met meer balans in je hormonen, echter zijn er nog zoveel meer factoren om rekening mee te houden! In mijn instagramcursus ‘LEVEN MET JE FLOW’ leer ik je alles over je hormoonspiegel, de juiste voeding, beweging & sport gedurende je cycles, het tracken en checken van je cyclus, zelfliefde en nog veel meer!

De eerst volgende training staat gepland voor Juli 2020! Exacte data komt snel, dus schrijf je alvast in voor de wachtlijst, dan ben je als aller eerste op de hoogte van deze kans!

inschrijven

Ooooooow jongens de cursus wordt zó tof, maar voor nu, mocht je vragen hebben. Neem gerust contact met mij op via social media!
Tot snel!

Liefs, Kirsten

PS…wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of instagram

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *