Rust – 10 tips om vaker voor jezelf kiezen

rust-10tips

Als je (hoog)gevoelig bent, dan kan het zo zijn dat je iemand bent die altijd voor anderen klaar staat. Je gaat mee met de dingen die andere mensen aan je vragen en elke dag kom je weer moe thuis. Tijd voor jezelf? Heb je niet, want er is zoveel te doen op werk, je moet nog sporten én het weekend zit vol met feestjes en borrels. Gezellig, maar hoe doe je dat?

Als je merkt dat je amper tijd overhoudt voor jezelf of als je je altijd maar schikt naar de wensen van iemand anders, dan is het erg belangrijk (zeker als je ook introvert bent) om voor jezelf op te komen zodat je meer tijd over houdt voor jezelf. De tijd die je dan hebt, kan je invullen zodat jij je weer kunt opladen. Echter is tijd maken of hebben voor jezelf in de huidige maatschappij soms erg lastig. Voor dat je het weet is je agenda voor de komende weken weer bom vol met ‘dingen die moeten’ in plaats vinden de ‘dingen die je wilt doen’. Hoe kan je dit voorkomen of proberen onder controle te houden? Hierbij mijn beste tips!

1. Blok ‘me-time’ in je agenda.

Pak minimaal twee momenten per week welke je blokt om te besteden aan iets wat jou gelukkig maakt en ontspant. Blok die tijd in je agenda en houdt het geblokt!

2. Zeg vaker nee tegen anderen.

Dat betekent automatisch vaker JA tegen jezelf.

3. Ontdek wat je energie kost

Wat zorgt ervoor dat je snel moe bent of dat je batterij leeg loopt? Weet je hoe dat komt? Top, doe het komende tijd minder!

4. Ontdek wat je energie geeft

Wat geeft jouw juist energie of een ontspannen gevoel? Lezen, schilderen, de natuur in, slapen? Super, doe dat vaker! Geen tijd? Maak tijd, door de dingen die je energie kosten minder te doen!

5. Besef dat je altijd een keuze hebt

Je bent niet verplicht op elke uitnodiging in te gaan of iedereen maar te hulp te schieten. Bedenk per keer of het iets is waar jij je tijd en energie aan wilt besteden. Zo niet, doe het dan niet. Zonder jou gaat het feestje of etentje ook gewoon door!

6. Geef je grenzen aan

Je grenzen aangeven zorgt ervoor dat het voor andere mensen duidelijk is waarom je iets wel of juist niet wilt doen. Vind je het leuk om een feestje te bezoeken maar ga je liever weer op tijd naar huis? Geef het aan dat je erbij bent, maar dat je ter plekke even kijkt hoe je je voelt. Zo weet iedereen wat hij/zij kan verwachten en kan jij op dat moment bedenken of je liever blijft of juist vertrekt.

7. Maak je niet druk om wat andere denken

Ben je egoïstisch als je aan jezelf denkt? Ik vind van niet! In mijn ogen betekent het dat je goed voor jezelf zorgt. Zijn er toch mensen die het hier niet mee eens zijn? Jammer, maar zij weten niet hoe jij je voelt of wat op dat moment het beste is voor jou. Dus kies vooral voor jezelf.

8. Luister naar je lijf

Ben je moe of gestrest? Zoek je eigen moment van ontspanning. Iets wat jou op dat moment kan helpen je een beter gevoel te geven en niemand anders. Probeer de signalen van je lichaam en mind te herkennen zodra ze spelen. Voel wat er aan de hand is en wat je kunt doen om dat te veranderen.

9. Uurtje eerder opstaan

Toch zo’n volle agenda waarin je niks kunt schuiven? Probeer eens een uurtje eerder op te staan. Laat de tv in de avond uit, ga iets eerder naar bed en sta lekker vroeg op! Een uur lang ontspannen opstaan of juist de tijd besteden aan iets wat je wilt doen. Gratis tijd!

10. Doe soms even helemaal niks

Even niks doen, even de dag of het moment laten passeren in je hoofd, kan zó fijn zijn. Pak bijvoorbeeld een kopje thee, ga op een rustig plekje zitten (geen tv, muziek, telefoon) en staar eens lekker voor je uit. Je geeft je hersenen zo de ruimte om alvast dingen te verwerken van de dag! Als is het maar 5 min, het is tijd voor jezelf!

Ik hoop je hiermee een stapje te hebben geholpen om meer tijd voor jezelf te maken!
Keep breathing -xxx-

PS…wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of via instagram!

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *