Rust – Goed ademhalen helpt!

just-breathe

Ademen, we doen het allemaal, de hele dag door. Iets waar we eigenlijk niet vaak over nadenken, het gebeurt gewoon. Ik ben benieuwd, sta jij er weleens bij stil? Focus je je geregeld bewust op je ademhaling?

Ik wel! In deze blog neem ik je graag mee naar mijn ervaring met meer focus op je ademhaling én geef ik je een oefening mee van ademcoach Marc Rietvink, zodat ook jij je bewuster kunt worden van je ademhaling.

30 dagen zonder eten

3 dagen zonder water

3 minuten zonder lucht?

Adem halen is voor veel mensen vanzelfsprekend en er zijn maar weinig mensen die echt stil staan bij de voordelen van een goede ademhaling. Maar denk er eens over na, hoe lang kan je eigenlijk zonder lucht?Waarschijnlijk niet erg lang en haal je die 3 minuten niet eens. Gek eigenlijk hè, dat we daar nooit echt bij stil staan? En dat terwijl een goede ademhaling zoveel voordelen heeft.

Hier enkele voor beelden wat een goede ademhaling voor je kan betekenen:

  • Stress vermindering
  • Verbeterd je spijsvertering
  • Betere slaap
  • Meer helderheid in je hoofd
  • Ontzuurt je lichaam
  • Verhoogt je energie

Zoals je ziet, genoeg voordelen om simpelweg beter te gaan ademen of vaker bewust stil te staan bij je ademhaling. Momenteel ben ik dagelijks bezig met ademhaling vaak in de vorm van een meditatie. Buiten het feit dat het zorgt voor een momentje ontspanning gedurende de dag, is het voor mij als #hoogsensitief persoon goed om te realiseren wat mijn adem met me doet of het niveau van stress of ontspanning. Dagelijkse oefening van mijn ademhaling laat me heel bewust zijn van mijn adem op dat moment en welk gevoel daarbij zit. Is mijn ademhaling snel en adem ik vooral in mijn borst, dan ben ik vaak gestrest of zit ik ergens mee. Is mijn ademhaling rustig, via mijn buik en wat dieper, dan ben ik heerlijk ontspannen. Door dagelijks even een moment te pakken, ben ik er de rest van de dag ook veel bewuster van. Ik merk het nu direct wanneer mijn ademhaling omhoog schiet! Wat super is, want dan kan ik ook gelijk ervoor zorgen, dat die weer omlaag gaat.

Als ik na een lange dag in mijn bed lig, hoe moe ik ook ben, val ik niet altijd even gemakkelijk in slaap. Vaak gaat er nog van alles door mijn hoofd en moet ik de vele #prikkels van de dag nog verwerken waardoor mijn ademhaling vaak wat hoog is. Onrust, klein beetje stress, draaien…geen lekker begin van de nacht. Door simpelweg te focussen op mijn ademhaling, val ik vele malen sneller én dieper in slaap. Zó fijn, want ik word dan echt uitgerust wakker!

Zowel Marc als ik vinden het tof om mensen te helpen, om ons steentje bij te dragen aan een betere wereld. Daarom geven wij je graag deze basis oefening mee om ook zelf aan de slag te gaan met je ademhaling.

Stap 1

Zoek een rustig plekje uit thuis of in de natuur waar je de komende 3 minuten niet gestoord wordt. Ga lekker zitten of liggen, wat jij fijn vindt.

Stap 2

Zorg dat je gen afleiding hebt. Geen telefoon geluiden, tv, radio of wat dan ook. Probeer echt even complete stilte om je heen te krijgen.

Stap 3

De komende 3 minuten ga je bewust zijn van je ademhaling. Volg je adem en denk eens na over de volgende vragen.

Waar zit je ademhaling?
Hoog of laag?
Adem je diep in of adem je oppervlakkig?
Adem je door je mond of door je neus?
Hoe voel je je momenteel? Relaxed, ontspannen, angstig, blij?

Stap 4

Als je bovenstaande stappen een aantal keer gedaan hebt, kan het interessant zijn jezelf gedurende de dag eens te testen. Sta eens een paar keer per dag stil bij je adem, dit hoeft niet langer dan een minuut te duren. Doe het als je voor het stoplicht staat met je auto, als je op het koffie apparaat wacht of desnoods als je op de wc zit. Focus op je adem en welk gevoel je erbij hebt.

Na deze stappen heb je een goed begin gemaakt met bewustwording van je ademhaling. Hoe voelt dat? Fijn of niet? Hopelijk merkte je na de oefeningen ook direct een stukje ontspanning en rust. Hoe vaker je even in-tuned op je eigen lichaam, hoe beter je je ademhaling kunt beheersen in de toekomst. Een hele fijne manier om vaker rustig en kalm te blijven en elke situatie.

Wil je er meer over leren? Ga dan op een geregelde basis even zitten en focus op je ademhaling. Een volgende stap kan zijn mediteren of een ademsessie bij iemand zoals Marc. Uiteraard kan je met al je vragen ook bij mij terecht!

Succes en tot snel!

Keep breathing -xxx-

PS…wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of instagram

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *