Rust – ontspannen in je vrije tijd doe je zo!

rust-natuur

In mijn vorige blog heb ik het gehad over hoe je vaker tijd voor jezelf kunt vrijmaken. Tijd voor jezelf is belangrijk, voor iedereen, niet alleen hooggevoelige mensen! Als je namelijk tijd voor jezelf maakt, zorgt dit ervoor dat je lichaam en geest even kunnen rusten of juist prikkels kunnen verwerken. Maar wat ga je dan doen met die vrije tijd? Ga je het huis poetsen omdat je het gevoel hebt, dat het gedaan moet worden? Ga je de was wegwerken omdat die wasmand alweer vol is? Of ga je op bezoek bij je ouders omdat je daar verwacht wordt? Ga je langs vrienden omdat hun kind 1 jaar oud is geworden en dat gevierd moet worden? Grote kans dat jij in je ‘vrije tijd’ toch bezig bent met dingen die anderen van je verwachten of denkt dat ze van jou verwachten. Zeg eens eerlijk, wanneer was de laatste keer dat je écht iets voor jezelf hebt gedaan?

Tijd maken voor iets waar jij energie van krijgt is zó belangrijk. Naast slapen is dat een super goede manier om je eigen batterij weer eens goed op te laden. Als introvert persoon heb je tijd alleen nodig om op te laden. In tegenstelling dat extraverte mensen, zij laden juist op van andere mensen om hen heen. Weet jij of je introvert of extravert bent? Omdat het handig is om te weten, hier nogmaals de uitleg!

Als je eenmaal weet hoe jouw batterij oplaadt, ga er dan eens bewust mee aan de slag.Hieronder een kleine oefening voor je bewustwording én je een handige tool geeft om snel op te laden, wanneer je het nodig hebt.

Oefening 1

Bedenk 5 tot 10 dingen zonder prikkels (tv, geluid, telefoon) wat ervoor zorgt dat je even helemaal kunt ontspannen. Wat vindt je echt leuk om te doen?

Als voorbeeld een paar dingen uit mijn lijstje:

  • Kleuren voor volwassenen
  • Bulletjournal bijhouden
  • Boek lezen
  • Thee drinken in complete stilte
  • Een warm bad
  • Mediteren
  • Wandeling in het bos
  • Puzzelen
  • Koken
  • Rondje wandelen
  • Knuffelen met mijn kat
  • Opruimen

Oefening 2

Bedenk ook 5 dingen die je nu geregeld doet, terwijl daardoor stiekem je energie weglekt in plaats van oplaadt. Hierbij mijn lijstje:

  • Tv kijken
  • Vrienden bellen
  • Social media door scrollen
  • Ingewikkelde podcasts luisteren
  • Afspreken met vrienden (kan ook opladen, maar soms ook niet)

Wat nu?

Nu heb je als het goed is beide lijstjes klaar. Ga nou eens kijken of je de dingen uit oefeningen twee een aantal keer kunt gaan vervangen door de punten uit oefening 1. Maak komende twee weken heel bewust een switch tussen de twee lijsten en kijk eens hoe je je dan voelt. Je hoeft niet lang na te denken wát je gaat doen, want je hebt al een lijstje klaar liggen.

Merk je dat je er niet aan toe komt? Plan dan bewust een paar uur per week in je agenda vrije tijd in. Tijd voor jezelf, of bijvoorbeeld voor jou en je partner. Kies hier bewust voor en zorg ook dat je die tijd bewust vrij houdt. Kijk op dat moment waar je zin in hebt en kies vooral iets uit je lijstje!
Probeer het eens en merk dat je ontspant!

–xxx– Keep breathing

PS…wil je geen blog missen? Volg me dan ook via facebook of via instagram!

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *