Rust – start je ochtend in rust

ochtenden

Hoe start jij je dag? Lekker ontspannen of is het haasten en vliegen? Hoe je de dag begint, heeft een enorme invloed op je gesteldheid de rest van de dag. De ochtend rustig starten is dus een goed idee. Klinkt top, maar hoe doe je dat dan?

Zodra je opstaat word je blootgesteld aan geluiden, geuren, gedachten, gevoelens, informatie en nog veel meer. Grote kans dat zodra je wekker af gaat, je gelijk gaat nadenken over wat je vandaag nog allemaal te doen hebt. Weleens opgelet hoe je lijf daarop reageert? Gaat je hartslag gelijk omhoog? Ga je lichtelijke stressen of komen er negatieve gedachten in je op? Vervolgens pak je een kop koffie en open je de eerste nieuwsberichten op je telefoon en scrol je ook nog even door social media. Nóg meer informatie die ook emoties bij je oproepen en je gesteldheid beïnvloeden. Uiteindelijk zie je ook nog 30 onbeantwoorde mails die echt niet meer kunnen wachten. Dus je schiet omhoog, pakt alle spullen in haast bij elkaar en vertrekt naar je werk!

Bovenstaand voorbeeld is voor veel mensen realiteit en zorgt voor een stressvolle ochtend. Voor de één werkt dit prima, voor de ander is het geen fijne start van de dag. Als je wat gevoeliger bent aangelegd is de kans groot dat jij dit ook als iets negatiefs ervaart. Zelf werk ik onregelmatige diensten en als mijn wekken om 4.15 uur af gaat, dan is het ook enkel douchen, aankleden en spullen pakken voor ik vertrek, maar op andere dagen maak ik er echt een bewust ontspannen ochtend van.

Hieronder deel ik graag mijn favoriete rituelen om mijn dag mee te beginnen en leg je ook uit waarom ik dit zo fijn vindt. Heerlijk als je hooggevoelig bent ook ook als je dat niet bent! Nou hoor ik je denken, daar heb ik toch geen tijd voor? Soms is het ook een kwestie van tijd maken voor jezelf. Wat nou als je in de avond 30 min eerder naar bed gaat zodat je in de ochtend 30 min eerder op kunt staan? Zo heb je elke ochtend 30 minuten helemaal voor jezelf (of langer mocht je willen).

Begin je ochtend met water!

Hydrateren zodra je op staat, heerlijk. Tijdens je slaap verlies je veel vocht en het is belangrijk die in de ochtend weer aan te vullen. Daarom start ik mijn ochtend altijd met 2 grote glazen water of koppen thee. Naast het hydrateren zorgt het drinken van water er ook voor dat je helemaal wakker wordt!

Houdt je telefoon op afstand

Via onze telefoon worden we meegenomen in de wereld van anderen. Soms leuk, soms minder leuk zoals slecht nieuwsberichten. Daarnaast worden we via social media ook meegenomen en iedereen zijn ge-wel-di-ge wereldje, wat voor sommige de oorzaak is van een onzeker gevoel. Door je telefoon er niet bij te pakken, blijft de ochtend en jouw gedachten bij jezelf. Geen prikkels, vragen of to-do’s van anderen. Alles wat erop staat, kan prima wachten tot later!

Ademhalingsoefeningen of mediteren

Een rustige ademhaling is essentieel om je dag goed te starten. Een lage hartslag zorgt voor rust in je hoofd en in je lijf. Voor veel mensen komt dit niet natuurlijk en daarom adviseer ik iedereen om wat ademhalingsoefeningen te doen of om te mediteren. Beide kan tegenwoordig heel gemakkelijk via apps zoals Meditation Moments, Calm of de One Moment Meditation. Dit kan je doen voor 1 minuut of veel langer, doe vooral wat voor jou fijn voelt. Bij diverse app kan je ook een zogenaamde ‘bodyscan’ doen, heerlijk om even te focussen op je lijf!

Dankbaarheid opschrijven

Door elke dag even stil te staan bij wat je hebt en waar je dankbaar voor bent, begin je elke dag met een glimlach op je gezicht. Probeer dagelijks 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Mocht je een keer een rotdag hebben, kan je altijd terugkijken in dit boekje zodat je gelijk weer gaat stralen.

Boek lezen of buiten bewegen

Als je de kans hebt, pak eens een boek in de ochtend. Op dit moment is je brein in opperste staat van bewust zijn en het leest dus heerlijk weg. Stel dat je elke dag 10 bladzijden leest, enig idee hoeveel boeken je dan in een jaar kunt lezen? Ben je niet van het lezen? Ga dan naar BUITEN! Frisse lucht en daglicht zorgen ervoor dat je lijf wakker wordt en aan de slag gaat. Daarnaast is het goed voor je om geregeld te bewegen en je kan het maar gehad hebben voor die dag! Als je de dag actief start, schijn over de hele dag genomen meer te bewegen. Win, Win dus!

Rustig ontbijten

Ontbijten in alle rust, betekent geen afleiding. Dus geen tv, telefoon, tablet of andere afleiding. Alleen focussen op je ontbijt en je kopje thee of koffie. Je hoeft nog helemaal niks, de wereld wacht nog wel even. Eerst voor je lijf zorgen en de juiste energie binnen krijgen! Eet rustig en geniet nog even van een stil moment!

Dit zijn een paar tips om je ochtend rustig te starten en éven dat momentje te pakken voor jezelf. Maak hier een ritueel van voor elke ochtend en je zult merken dat je steeds beter je dag begint!

Heb jij nog andere tips? Deel ze hieronder!

Wat je ook leuk kan vinden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *